Totalt antall sidevisninger

onsdag 20. oktober 2010

Fingervotter i bølgemønster


Jeg laget denne oppskriften da jeg ikke fant fingervotter som matchet lua jeg strikket tidligere. Jeg fant derimot oppskrift på pulsvarmere. Jeg modifiserte den oppskriften og laget fingervotter istedet. Her har du den om du også har lyst på de.

Jeg har brukt Østlandsgarn kjøpt hos Nille.
Forbruk ca 100 gr, eller 50 gr pluss litt rester fra Lua.
NB dette er liten damestr. Man kan fint strikke med noen flere masker om ønskelig. Spesielt fingrene kan være trange for de med litt tykkere fingre enn meg, Jeg har nemmelig pianofingrer. Man kan også velge å strikke bare rettmasker i fingrene, men jeg syntes designet ble mere spennende med vrangbord også i fingrene.

Legg opp 46 masker med strømpepinner nr 3. Strikk 5cm vrangbord 1 rett og 1 vrang. Deretter strikker man 1 omgang bare rettmasker.
Nå begynner bølgemønsteret;
1. omgang strikker du slik: 2 masker sammen, 2 masker sammen, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast,1 rett, 1 kast, 1 rett, 2 masker sammen, 2 masker sammen. Dette gjenntaes ut omgangen.
2. omgang; vrangmasker hele omgangen
3. omgang; rettmasker hele omgangen
4. omgang; som 3. omgang
disse 4 omgangene gjenntaes 5 ganger. Etter 5 ganger med bølgemønsteret, strikkes det en merketråd over 8 masker til tommelhull. Først eller sist på omgangen for høyre eller venstre hånd. Gjør dette helst i 1. omgang med rett masker da det er lettest.
Strikk så bølgemønsteret 5 ganger til.
Så fordeler du maskene til fingre slik; 12, 12,12,10 men imellom fingrene plukker du opp 4 masker ekstra. Sett de maskene du ikke bruker på en tråd, mens du strikker en og en finger. Strikk 1 rett og 1 vrang til fingrene er passe lange og avslutt hver finger slik; 2 og 2 sammen en omgang, siste omgang drar du tråden gjennom alle maskene og snurp sammen. Plukk opp til tommel og gjør det på samme måte. fest alle tråder.
Strikk andre votten likedan, bare speilvendt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar